Programme 2020

Discover the Fair Fashion Fest programme

Eerlijke modemarkt

FF Fgent 49 of 150

Bella Storia

Stel kort jezelf/jouw winkel voor.

Ik ben Katty en woon in Gent. Ik hecht veel belang aan duurzaamheid en word gelukkig van creatief bezig zijn en snuisteren in oude spullen…de schattenjacht.

Onder het label Bella Storia creëer ik tassen, accessoires en juwelen uit recuperatiemateriaal. Kapotte fietsbanden, plastic flessen, oude stoffen en andere materialen die meestal op de afvalberg belanden, worden na een transformatie in mijn thuisatelie, nieuwe eigentijdse producten, klaar voor een nieuw, mooi verhaal.

Vandaar “Bella Storia”

Wat is uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Het gebruik van afval als grondstof. Voor mij is afval geen afval, maar is het een bron waaruit iets nieuws kan gecreëerd worden. Neem nu bijvoorbeeld fietsbinnenbanden. De kostprijs en ook de kwaliteit van nieuwe fietsbanden is zo laag, dat het voor fietsenmakers economisch niet rendabel meer is kapotte banden te plakken. De afvalberg kapotte fietsbanden is dan ook mega. Bij de fietsambassade Gent laat ik mijn fietszakken geregeld vullen met kapotte binnenfietsbanden. Thuis worden die banden open gesneden en na een grondige wasbeurt zijn ze klaar om te verwerken. Ik hoop ooit zonder grondstoffen te vallen, want dat zou betekenen dat de afvalberg weggewerkt is.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Het klinkt melig, maar volgens mij is dat een diep geworteld rechtvaardigheidsgevoel. Het voelt niet eerlijk om volgende generaties op te zadelen met ons afval. Het voelt niet eerlijk om spotgoedkope wegwerpspullen te kopen. Dit is immers altijd ten koste van anderen, van mensen die in slechte omstandigheden moeten werken en wonen, en uiteraard ook ten koste van het milieu.

Heb je een boodschap die je mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers ?

Doe zo voort! Ik ga er vanuit dat FFF bezoekers bewuste mensen zijn.
En misschien ook : leer fietsbanden plakken. (Zou trouwens een leervak op school mogen zijn ;-) )

Cîme

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Wij zijn twee vriendinnen met een passie voor beauty. we wouden beiden graag een eigen onderneming opstarten dus tijdens onze studies recht sloten we een pact: als we ooit een onderneming zouden beginnen, dan samen. In 2012 hebben we onze carrières als advocaat stopgezet en zijn we gegaan voor onze grote droom: het starten van een eigen huidverzorgingslijn.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

We zijn er trots op dat we een beautylijn hebben ontwikkeld die je toelaat om eco-bewust en gezond te zijn, zonder dat je luxueuze texturen, geuren en fantastische resultaten moet opgeven voor je huid. Dit laten we zien in alles wat we doen. Van het uitdenken van product verpakkingen tot het steunen van projecten. We zetten de planeet op de eerste plaats en helpen de samenleving waar we kunnen.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Het begon allemaal in de Himalaya toen ik (Anke) samen met mijn vader een trekking maakten in Ladakh, India. De prachtige regio en vooral de unieke bergplanten met hun ongeëvenaarde extracten en oliën inspireerden ons tot het ontwikkelen van een lijn huidverzorgingsproducten waarin lokale traditionele kennis en moderne wetenschap elkaar versterken. Eens terug thuis, legde ik dit idee voor aan Isabel, die al gauw overtuigd was.

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

Onderschat niet jouw kracht als consument! Je bent je hier misschien niet altijd van bewust, maar als consument heb je een heel krachtige stem. Als steeds meer mensen bewust kopen, dan zal het aanbod ook volgen. Dan zullen steeds meer grotere brands overschakelen naar meer bewuste productie, om aan de vraag van hun klant te voldoen. Dus keep up the good work

Cliché

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Mijn naam is Jozefien, oprichter van cliché sinds 2017. Cliché staat voor no-nonsense fair fashion voor zowel mannen als vrouwen. Eigenzinnige merken met een sterk verhaal worden geselecteerd en grondig gescreend op basis van transparantie over het productieproces én een verantwoorde materiaalkeuze.

Kan een lijst voorgelegd worden van alle fabrieken/ateliers waar de kledij geproduceerd wordt en over welke labels/certificaten beschikken deze zodaning dat veilige & eerlijke werkomstandigheden gegarandeerd worden. Wordt er voornamelijk met natuurlijke, bij voorkeur biologische materialen, of gerecycleerde grondstoffen gewerkt.

De authenticiteit en stijl van het merk bepalen samen met voorgaande criteria of een merk al dan niet in ons aanbod wordt opgenomen.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Bij ons wordt de slow fashion idee doorgetrokken in het hele concept. Een rustige shop met huiselijke sfeer waar iedereen in alle vrijheid kan rondneuzen en indien gewenst oprecht geadviseerd wordt.

Waar komt jouw engagement vandaan?

De keuze voor slow fashion als tegenhanger van de fast fashion was eerder een vanzelfsprekendheid. Te veel keuze, te snelveranderde trends, te veel eenheidsworst.

Modeliefhebbers ervan overtuigen dat mode zonder uitbuiting van mens en planeet, nòg veel lekkerder zit, is dan ook onze onderliggende missie.

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

Kies deze eindejaarsperiode bewust voor waar en wat je koopt en draagt.

Geen nood aan een nieuwe outfit? Smuk je oufit op met eerlijke juwelen. Of kies gewoon voor een nieuwe blouse of schoenen i.p.v. van een eenmalige feestoutfit. Elke kleine duurzame ondernemer helpt jullie maar al te graag verder.

Ga voor cadeautjes van bij lokale handelaars, zij geven karakter aan het winkellandschap van onze stad!

Crazyclage

Crazyclage is een juweelontwerpbureau ontstaan in hartje Antwerpen en volledig gericht op de ontwikkeling van een duurzaam, eerlijk en ethisch gefundeerd economisch model. We ontwikkelen uitdagende ontwerpen met een niet alledaags karakter waarbij we de lokale en eerlijke handel ondersteunen.

We creëren nieuwe waarden via upcycling van kunstzinnig gecombineerde recyclagematerialen in juwelen zoals hout, knikkers kroonkurken,... gecombineerd met zilver.

Handgemaakte kwaliteit. Unieke, duurzame en weerbare juwelen gemaakt met speciale aandacht voor de kleine details, zonder het bredere perspectief op de creativiteit en het ontwerp te verliezen.

Toegewijd aan sociale inclusie. Nog een stap verder in onze ontwikkeling als ontwerpbureau is dat ons project sinds 2016 geïmplementeerd is in een sociaal re-integratieplan van gedetineerden uit Belgische gevangenissen.

Omgevingsbewust. We werken met een sociale economie gericht op het bewust consumeren, waar ontwerp en productie worden uitgevoerd zonder menselijk of dierlijke uitbuiting en met een lage impact op het milieu.

Het resultaat is een verzameling van elegante en unieke juwelen met een verrassende en intrigerende verbinding tussen oud en nieuw, gewaardeerd en ondergewaardeerd, organisch en anorganisch...

dble.v

De start van dble.v

dble.v is een Belgisch duurzaam label dat in 2019 opgericht werd. Het merkteken verwijst naar de initialen van de stichter van het merk, Véronique Vandewalle:

“Ik heb een Masteropleiding in Beeldende Kunsten gevolgd aan de Koninklijke Academie voor Schone kunsten van Brussel (ARBA-ESA). In 2010 ben ik begonnen met een avondopleiding ‘Kleermaker - Naaitechnieken’ en in 2014 ben ik verdergegaan met maatwerk dames patronen. Tot 2018 werkte ik als zelfstandig grafisch ontwerpster en in 2019 starte ik mijn eigen label op waarvan ik de volledige de productie beheer.

Het aanbod van dble.v

dble.v biedt unieke en vrouwelijke kledingstukken ‘met een hoekje af’ aan. Kenmerkend aan het het label is het gebruik van de oorspronkelijke voorkant als achterzijde en vice versa. Onze creaties zijn vervaardigd uit zorgvuldig geselecteerde ongebruikte (of vintage) grondstoffen want dble.v gaat duurzaam om met grondstoffen. In het kader van een circulaire economie bevindt dble.v zich aan de samenvloeiing van het vakmanschap, het upcycle-proces en de slow fashion.

Het ambachtelijk proces: buiten het gebruik van naai- en overlockmachines worden alle blouses met de hand gemaakt, telkens met een minutieuze afwerking dankzij verworven knowhow in de loop der jaren. dble.v ontwerpt zijn eigen modellen, maakt zijn eigen basispatronen, knippatronen en prototypes, selecteert zorgvuldig de mannenhemden en verwerkt de grondstof naar vrouwelijke blouses. En in tegenstelling tot massaproductie, creëert dble.v "unieke" stukken. Dit ambachtelijk proces heeft ons het HIB-label van Unizo opgeleverd.

Het upcycle-proces : dble.v selecteert zorgvuldig mannenhemden, die niet meer gedragen worden. Hierbij gaat onze voorkeur uit naar katoen als vezelsoort. Aan de hand van deze ongebruikte grondstoffen wordt een nieuwe esthetiek gecreëerd. Zo zorgt dble.v voor een positieve impact op het milieu. Deze duurzame benadering staat centraal in de aanpak van dble.v

Het Slow fashion concept: Met een duidelijk doel wordt er tijdloze, minimalistische en hoogwaardige blouses ontworpen die meerdere seizoenen gedragen kunnen worden. Een kwalitatief eindproduct staat altijd centraal! De productie is lokaal, artisanaal en pleegt geen roofbouw op het milieu. Op deze manier kan iedereen bijdragen aan de planeet.

Het ontstaan van dble.v

“In 2018, organiseerde een kennis een inzamelactie om kledij naar Senegal te sturen. Ik besloot om in mijn kleerkast op zoek te gegaan naar kledij die niet meer gedragen werd. Al snel had ik er moeite mee om sommige mannenhemden af te geven. Zo is dble.v geboren, toen ik besloot om die hemden toch bij te houden en er blouses voor mij van te maken.”

Het doel van dble.v

Met dit eco-verantwoordelijke initiatief, in tegenstelling tot de Fast Fashion, wenst dble.v vooral de consument aan te moedigen om bij voorkeur kledij aan te kopen die de uitputting van natuurlijke hulpbronnen vermijdt.

EVA MARIA

-Belangrijk om te weten is dat mijn achtergrond in de Beeldende Kunsten ligt. Van oorsprong ben ik Beeldend Kunstenaar.

Maar zelf zie ik geen onderscheid in kunst, architectuur of mode. Ik maak en ontwerp alles zelf in mijn atelier te Varsenare.

Mijn collectie houd ik bewust klein, het is slow fashion.

-Zelf werk ik enkel met rest stoffen. Die kunnen haute couture rest stoffen zijn maar evengoed stoffen die ik vind op markten. Mijn trouvailles. (upcycle en deadstockfabric)

Enige voorwaarde is dat ze kwalitatief en duurzaam zijn. Ik kies er bewust voor om hoofdzakelijk piece Uniques te maken. Mijn stukken zijn meestal taille Unique en vooral tijdloos.

Ik werk buiten de seizoenen om en wars van modetrends. Aangezien ik kunstenaar ben schilder ik ook rechtstreeks op de stoffen en zet prints van mijn schilderijen om naar stof.

Dit geeft een nog meer unieke, originele en exclusieve waarde aan de stukken, bijna kunstwerkjes als het ware.

-Mijn engagement vloeit in de eerste plaats voort uit mijn artistieke noodzaak. Daarnaast speelt het hele verhaal van duurzaamheid een belangrijke rol. En dit is mijn strijd naar keuze (naast vegetariër zijn)

Er zijn uiteraard teveel kleren en teveel overschotten. Hallucinant vond ik het te vernemen dat Chanel zijn overstock gewoon verbrand!!! Van hieruit besliste ik om een beperkte collectie te maken die de tijd kan trotseren alsook piece uniques te maken om althans op mezelf het verschil te maken.

Dat deze manier van werken, de vele uren handwerk en feit dat het een enigste stuk is een meerprijs heeft scherpt dan ook het besef van hoe en wat te kopen bij de klant. Ook zelfs voor jongere mensen. Zo had ik eens 2 zussen in mijn atelier die samen een jas van mij kochten! Heerlijk toch!

-Boodschap:

Geniet van al het duurzame dat wij als Belgische ondernemers voor jullie maken! Wij doen hard ons best om het verschil te maken en we zijn oprecht blij met jullie interesse! En verder vooral genieten, genieten van die keuze dat we kunnen maken en beleef oneindig veel plezier aan onze creaties!

Fairy Positron

Bij Fairy Positron weten ze wat vrouwen willen:

✔ kleedjes & leggings in alle maten

✔ af en toe een print zonder bloemen of vogels

✔ en bovenal: zakken waar je iets in kan steken!

Fairy Positron is een size-inclusive webshop met een geeky touch. In hun gamma vind je zilveren juwelen, unisex kleding en - superpraktisch - kleedjes, leggings en zelfs sjaals met zakken. De kleding is voornamelijk van biologisch katoen, voor de juwelen wordt zo veel mogelijk gerecycleerd zilver gebruikt.

Fairy Positron werd opgericht door Sabrina, een jonge moeder die iets miste in het mainstream kledingaanbod voor haar kinderen: haar dochter houdt van insecten, de ruimte, klimmen en klauteren, maar is ook verzot op kleedjes en heeft nood aan functionele zakken om allerlei vondsten (of soms natuurlijk ook een halve zandbak) in te bewaren. In veel kledingwinkels lijkt het echter of meisjes enkel van ijsjes, poesjes en prinsessen kunnen houden (wat Fairy Positron natuurlijk ook leuk vindt) en hun kleding vooral mooi en niet zozeer praktisch moet zijn. Voor jongens is het vaak andersom: stevige stoffen en praktische zakken in overvloed, maar ook weinig vrolijke kleuren.

Fairy Positron wil dat iedereen voor fleurige en praktische kleding kan kiezen, maar ook voor prints die je zelf mooi of interessant vindt. Lees: kleedjes met insecten, boeken of een Apollo 11-blueprint, T-shirts met vrachtwagens vol hartjes of een ander nerdy thema dat je nauw aan het hart ligt. Een jaar na de oprichting is er intussen ook een redelijk aanbod voor volwassenen (inclusief twincollectie!), met ook hier de nadruk op praktische, comfortabele kleedjes en leggings met prints zoals boeken en schilderkunst, glow in the dark-sterrenbeelden en wiskunde op z’n mooist.

Godfried Jeans

Godfried jeans is een eenmanszaak waar je via de webshop een duurzame ecologische jeans kan bestellen al dan niet op maat (zelfde prijs).

We kopen onze denims (stof voor jeans) in Italië of Japan waar we nog de laatste weverijen vinden waar men denim weeft op oude schietspoelgetouwen (selfedge denim). Deze jeans worden door Godfried persoonlijk gestikt, en worden dan ongewassen (Raw) verstuurd naar de klant. De klant moet dus zelf zijn broek verslijten, wat 365 dagen dragen duurt. Je jeans wordt gestikt in België, dus geen sociale uitbuiting bij het assembleren van de jeans.

Godfried is de zesde generatie op rij die professioneel kleding vervaardigt. Gedurende de laatste 30 jaar dat ik actief was in de kledingindustrie, broedde het idee om overbodige stappen in de jeans productie te elimineren en zo een duurzamer product te maken.

Daarnaast is elke grondstof die we gebruiken 100% plantaardig, denim en voering 100% katoen (Gots of BCI katoen), het stikgaren is linnen en de knopen zijn corozo (palmnoten). In theorie kan deze broek in het compostvat, maar je kan ze ook heel makkelijk recycleren.

We hebben 4 basismodellen. Daar de klant kan spelen met de afmetingen bepaalt hij zelf of hij een smalle, rechte of wijde jeans wil , een lange of een korte , een smalle of een oversized jeans ….

Koop vanaf nu je jeans Raw (unfinished of ongewassen). De meest vervuilende en ongezonde stappen (in de jeans assemblage) zitten in het finishen. Opgelet, niet alles wat Raw noemt is ook Raw.

GOEDvandoen

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Een grote drie jaar geleden werd ik de nieuwe winkeljuffrouw van de webshop van GOEDvandoen. Daardoor verhuisde alle toebehoren van Gent naar Leuven. GOEDvandoen is een bewust klein gehouden webshop die ik in bijberoep uitoefen. Na zo'n tien jaar gewerkt te hebben voor Rikolto (het vroegere Vredeseilanden), heb ik het roer omgegooid en ben ik aan een voltijdse opleiding tot leerkracht Nederlands begonnen. Na dit jaar kan ik effectief aan de slag.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

GOEDvandoen wil duurzame kledij aan een betaalbare prijs aanbieden (mijn queeste), en aantonen dat biologische en faire kledij geen geitenwollensokkengedoe is. In normale tijden host ik met veel plezier gezellige home parties. Binnen een straal van 10km doe ik aan fietsleveringen, en voor het verpakkingsmateriaal van mijn verzendingen werk ik graag met gerecycleerde materialen. Ik vind het zalig om steeds weer een boodschapje toe te voegen aan iedere verkoop, en hoop stiekem dat mijn klant net zo graag als ik kaartjes krijgt.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Op een avond begin december zo'n 4 jaar geleden ging ik op bezoek bij een vriendin. Zij had een geweldige hoodie aan. Zelf was ik al even op zoek naar zo'n mooi item. Ze vertelde me dat ze die bij GOEDvandoen geshopt had, maar dat ik dat niet meer zou kunnen omdat Helga - de toenmalige winkelmevrouw - ermee stopte en aan het uitverkopen was. Toen ik naar huis fietste, kreeg ik het zotte idee om contact te nemen met Helga en eens te horen of ik GOEDvandoen niet zou kunnen overnemen. Wat toen als een zot idee ontstond, is nu een GOED draaiende webshop.

Eventueel: heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

Koop bewust en duurzaam. Faire biokledij is niet noodzakelijk duurder, maar je doet er wel een GOEDe zaak mee. Blijf duurzaam bezig zijn, het is de enige weg. Hoe meer mensen deze weg opgaan, hoe langer we deze aardkluit te leen zullen krijgen.

Good Wool Story

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Ik ben Nomindari, de oprichtster van Good Wool Story. Ik ben van klein af zeer gepassioneerd geweest door mode, en daardoor heb ik ook in deze industrie gewerkt na mijn studies aan de Hogent. Na enkele jaren gewerkt te hebben in de modeindustrie heb ik besloten om er een verandering te brengen en de zaken anders proberen te doen. Zo stampte ik Good Wool Story uit de grond.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Mijn ondernemerschap draait rond de waarde waarop ik mijn merk gebaseerd heb. Eerlijk, transparant en met hart voor het milieu.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Dankzij mijn werkervaring in de modeindustrie heb ik redelijke veel gezien wat er achter de schermen van de industrie gebeurt. En in 2015, nadat ik naar de documentaire film True Cost keek, heb ik vast besloten om de er een verandering aan te brengen.
Natuurlijk, de dag dagelijkse engagement om alles vol te houden tijdens een periode gelijk nu, komt van mijn keuze om positief te blijven en iedere dag mijn best te proberen te doen.

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

"Stem met uw portemonnee."

Happy Monster Club

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Wij zijn Happy Monster Club, een uniek merk dat producten voor kinderen creëert. We focussen ons bij onze producten op één thema: vrolijke monsters. Een fantasiewereld die in elk product zichtbaar is.

Happy Monster Club is een creatie van Niels De Paepe, die naast de grafische kracht ook zaakvoerder is. Daarnaast is er veel steun vanuit de familie, die helpen waar nodig in het productieproces en marketing.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Ons verhaal is begonnen vanuit het idee om kwaliteitsvolle en duurzame producten op de markt te brengen, waarin steeds het thema monsters in verwerkt wordt.

In een tijd waarin kwaliteit vaak vergeten wordt, willen wij net helemaal gaan voor een mooi afgewerkt product. We bedrukken onze textielproducten zelf, ook onze knuffels worden met de hand gemaakt in ons atelier. Zo kunnen we het proces altijd nauwgezet opvolgen en erop toezien dat alles op een eerlijke, duurzame en correcte manier verloopt.

Door ecologisch verantwoorde kinderkleding te koppelen aan een fantasierijke wereld vol monsters willen we Happy Monster Club verder uitbreiden als uniek merk in Gent en België.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Als kind was ik, graag creatief bezig. Al tijdens mijn studies grafisch ontwerp schetste en creëerde ik monsters in mijn notitieboeken. Ik kan tijdens het creëren afdwalen in mijn fantasie, zo kom ik ook tot rust. Tijdens mijn studies droomde ik er al van om mijn eigen producten te maken waarin mijn fantasiewereld verwerkt wordt. Na al die jaren heb ik, na veel vallen en opstaan, de moed gevonden om die droom werkelijkheid te maken. Happy Monster Club is daar het resultaat van.

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

Ik wil hen vooral bedanken voor hun bewuste keuze om kwaliteitsvolle en duurzame producten te kopen. Het is vaak duurder om duurzaam te kopen, maar hierdoor draag je wel bij in de eerlijke handel.

HSNT

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

HNST is een jong, eigentijds jeansmerk dat de standaarden in de mode-industrie wil verleggen door zelf het goede voorbeeld te geven. HNST jeans bestaat uit 56% gerecycleerd katoen. We communiceren op een eerlijke, transparante manier over onze producten en productiemethoden en hopen zo andere merken te inspireren om dat ook te doen.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Circulariteit is het vertrekpunt van ons merk en onze ontwerpfase. We zullen niets ontwikkelen dat ons verhindert om ons product in de toekomst te kunnen recycleren. Verder is het uitgangspunt dat een collectie minimaal twee seizoenen moet meegaan. We volgen de klassieke modekalender niet, daar geloven we niet in, in plaats daarvan brengen we tijdloze, kwalitatieve stuks, die lang meegaan en op het einde van hun levensduur probleemloos gerecycleerd kunnen worden.


Waar komt jouw engagement vandaan?

De gemiddelde jeans heeft 7000 liter water nodig in productie, wordt gekleurd met schadelijke chemicaliën, gewassen met technieken die slecht zijn voor mens en planeet, en wordt nog té vaak geproduceerd in bedenkelijke omstandigheden. Bovendien wordt maar 1% van het materiaal dat wordt gebruikt om kleding te maken, gerecycleerd tot nieuwe kleding. De rest belandt op een stortplaats of wordt verbrand. Wij dachten: dat kan beter.

Ida & Volta

Pure luxe

We doen aan slow fashion en gebruiken alleen 100% natuurlijke materialen, zoals wol, hennep, biologisch katoen, linnen, Tencel en peace zijde. Ze bieden tijdloze kwaliteit, huidvriendelijk ademend vermogen en duurzaamheid. Onze vaste collectie zorgt ervoor dat we niet afhankelijk zijn van de modekalender. We zijn ook trots om een ​​kleine selectie niet-geverfde kledingstukken aan te bieden.

Circulair ontwerp

Met trots presenteren wij u 100% biologisch afbreekbare, plasticvrije kledingstukken. We zuiveren onze ontwerpen door ze tot in de kern te strippen en op een duurzame manier opnieuw op te bouwen. Wikkelsystemen, biologisch afbreekbare knopen, oldschool maatwerk en katoenen garens vervangen ritsen, lijmen en metalen. Op deze manier is uw kledingstuk gemakkelijk te recyclen en zorgt het ervoor dat het niet op de vuilnisbelt terechtkomt of de oceaan vervuilt.

Traceerbaarheid

We zijn er sterk van overtuigd dat de waarde en kwaliteit van een kledingstuk wordt bepaald door zijn oorsprong. We ontdekken welke boer, herder en dier ons waardevolle grondstoffen opleveren. We doen diepgaand onderzoek om een ​​zinvolle creatieketen op te bouwen. Het is de enige manier om te garanderen dat alle mensen, dieren en het milieu met het grootste respect worden behandeld.

Ethische productie

Het is onze overtuiging dat iedereen recht heeft op voldoening uit zijn werk en een goed salaris. Wij geloven dat structurele verandering alleen kan plaatsvinden door de mensen te steunen die aan het begin van het proces staan. Zo houden we onze productieketen zo kort en lokaal mogelijk. We steunen bewust kleine familiebedrijven en vakmanschap.

Welzijn van dieren

We garanderen dat er geen dieren worden geschaad bij het maken van uw kledingstukken. Wij geloven in een respectvolle en dankbare samenwerking tussen mens en dier en houden ons aan de hoogste normen voor dierenwelzijn. Ben je veganist? Maak je geen zorgen: we hebben een breed scala aan opties beschikbaar!

Transparantie

We beloven volledige openheid over de oorsprong, het materiaal en de productie van uw kledingstuk. We doen dit om u in staat te stellen een weloverwogen keuze te maken, zodat u precies weet wie u ondersteunt bij uw aankoop. Deze openheid staat centraal in de strijd tegen de rook en spiegels van de fast fashion-industrie. Dus vraag ons gerust alles!

Just Hazel

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor

Wij zijn Just Hazel, oftwel Fien, Nina en Siel: 3 Gentse vriendinnen met een hart voor duurzaamheid & mode. Een dikke 4tal jaar geleden sloegen we de handen in elkaar om samen eerlijke, schone en modieuze mode te verkopen. Just Hazel is ons antwoord op problemen waar de mainstream mode-industrie vandaag mee kampt, namelijk een combinatie van een wegwerpcultuur, slechte werkomstandigheden en milieuvervuiling. Met Fien’s kennis van de modetechnologie, Nina’s ervaring in de ontwikkelingssamenwerking en Siel’s eerste stappen in de modejournalistiek vormden we een sterke basis voor dit project en dat blijkt nu nog steeds!

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Het is een hele uitdaging, maar bij Just Hazel proberen we te focussen op betaalbare mode. Dat is niet altijd haalbaar, maar sommige merken investeren bijvoorbeeld minder in marketing waardoor men enkele kosten kan drukken. Verder proberen we ook te focussen op goede niet seizoensgebonden basics, waardoor je bepaalde stukken in je kledingkast meer en langer kan dragen, gewoon door ze anders te combineren.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Het begon allemaal met een gebrek aan ethische mode in onze eigen kast. Door onze eetgewoonten in vraag te stellen op vlak van herkomst en impact kwamen we al snel met kritische vragen bij onze eigen kleerkast terecht. Tweedehands kledij loste één deel van het vraagstuk op, maar we wilden toch ook een oplossing voor dat massa aanbod van fast fashion, dus zo kwamen we terecht bij fairtrade kledij. We zagen dat er best al een groot aanbod van ethische merkjes bestond, dus besloten we om die bundelen in onze Just Hazel Feelgoodstore: dé plek voor mode met een goed karma! Ondertussen vind je er ook andere nuttige accessoires voor een duurzame levensstijl.Wist je trouwens dat wij hazelaars ooit als vrijwilligers op het eerste FFF begonnen zijn, dat was op 1 maart in 2015, meer dan 5 jaar geleden al! Toen waren we reeds #hazelicious plannen aan het smeden, maar het FFF heeft ons toch net dat extra duwtje in de rug gegeven! Het tweede FFF op 9 oktober in 2016 was dan ook onze officiële startdatum, dus het FFF betekent heel veel voor ons en die liefde delen we maar al te graag met iedereen! ❤

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

Hou je net zoals ons heel veel van mode? Neem dan nu de extra tijd die Corona ons biedt om je te verdiepen in de wondere wereld van de ethische mode, maar schuw ook de duistere kant van de fastfashion niet! Als je iets mooi wil dragen, dat wil je toch ook graag dat het op een mooie manier tot stand kwam, nietwaar? Dat is spijtig genoeg niet altijd het geval, maar niet getreurd, want onder meer door Gent Fairtrade bestaan er al veel mogelijkheden om de goede en de slechte verhalen achter bepaalde modemerken te leren kennen. Ontdek, leer bij en wees kritisch en creatief 😊

la fille d'O

la fille d’O (meaning daughter of ‘o) is the voice of a generation. in 2003 i, murielle victorine scherre, felt the need to create an aspirational role model. my own shameless eve, a powerhouse moulded after the people who have personally inspired me. the past is filled with humans who elevate living in to art. i wanted to tune in to that frequency of wisdom. to grow from there, as a woman, mother and maker. i missed such a savoir vivre and kindredness in both media and fashion. no better place to start a revolution than in our pants.

la fille d’O started as a lingerie brand but has become somewhat of a religion. as a woman i felt unheimlich when looking at ‘modern’ lingerie and women in media who were presented to me as role models. this image of the woman felt very out of date and uninteresting for such an innovative business. i myself find true inspiration, one that satisfies my hunger, with the people surrounding me: intelligent gems driven by their curiosity and lust for life. you don’t see them in mainstream media. i didn’t long for vague instructions from a religious point of view. i was looking for a guiding light held by humans who have lived truly and deeply. by sharing their stories i hope other people will find the courage to throw off that heavy shell of doubt and shame. la fille d’O is a safe haven where you’re invited to develop your true self. the stories of these people are an inspiration, not a dogma. it’s a sea of possibility that nourishes me and captivates me. where i literally support people in their ongoing work and life so they can write new stories for the next generations to come. this love for the story behind the human is my pencil when i design. i love to create the subtlest of interventions. i add only what is needed, out of respect for the pure beauty the human body already offers. i work with the wide spectrum of beauty. with the differences that make us unique within humanity, which brings us together.

la fille d’O is avant-garde lingerie that supports your body, whilst empowering your frequency. without compromises and therefore all-embracing. like a friend once described it: ‘i am not fierce, yet i belong here’.

Lapland

- Lapland maakt schoudertassen, heuptassen, rugzakken, kussens, en toiletzakken met textiel uit de kringwinkel. Zorgvuldig uitgezochte stoffen krijgen een tweede leven bij Lapland. Annelies Van Valckenborgh verzamelt lappen stof. De kwaliteit, de textuur en de kleuren van de stoffen zijn bepalend voor het idee en het ontwerp. De ontwerpen worden door Annelies secuur in elkaar gezet. De lap schept de creatie.

- het unieke aan de ontwerpen van Lapland is dat ze handgemaakt worden met lappen stof uit de kringwinkel, kledingstukken, zetelhoezen , gordijnen en andere lappen stof komen in aanmerking. Annelies kan hiermee eindeloos variëren en combineren. Er zitten vaste waarden in de collecties, maar het blijven veelal unieke stukken. Geen productie.

- Ik ben opgegroeid in Gent, en in mijn jeugd ging ik regelmatig met mijn mama naar tweedehandskledingverkopen in de wijk de brugsepoort, dat werd toen nog door de parochie georganiseerd, en later groeide dat uit tot een kringloopwinkel. Ik heb het altijd prettig gevonden om degelijke basistukken aan te vullen met tweedehandskleding . Mijn mama naaide ook elk seizoen iets voor ons, ook het naaien is me met de paplepel ingegeven. Aanvankelijk vermaakte ik tweedehandskleding voor mezelf, verkorten, versmallen , noem maar op. Later volgde ik naaimessen en kocht ik hoe langer hoe minder nieuwe kledij.

Ik woon nu in Antwerpen heel dicht bij de kringwinkel, ik ga heel vaak en door de jaren heen heb ik stoffen verzameld. Gaandeweg ben ik daar tassen, rugzakken,kussens , .... uit gaan maken, en verkopen. Het is voor mij “ een way of life” geworden, een “attitude”. Ik zie al heel lang de noodzaak van circulaire economie in de textiel en modebranche in, ik ben dan ook blij dat er zoveel aandacht voor is.

- geef tweedehands een kans in je kleerkast. Leer eventueel naaien, met een beetje basiskennis kan je een tweedehandsstuk zo vermaken dat het helemaal past bij jou. Vul aan met duurzame Belgische merken.

Ik doe bewust niet aan productie, omdat ik zelf houd van elke stap in mijn werkproces, van het uitzoeken van de stoffen tot het ontwerpen en uitwerken. Bovendien vind ik maatwerk een duurzame manier van omgaan met textiel.

Liezelieze

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Hoi, ik ben Liesbeth van Liezelieze, een unieke webshop in tweedehands zwangerschaps- en baby- en kinderkledij. De focus ligt op merken die aandacht besteden aan duurzaamheid en fairtrade en lokale Belgische merken.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Elk stuk dat binnenkomt wordt natuurlijk gecontroleerd op vlekjes en gaatjes. Maar ook elk merk wordt nauwkeurig gescreend op duurzaamheid via de app 'Good on you' of via de website van het merk zelf. Krijgt die een 'not good enough' of staat er in hun policy niets over duurzaamheid, dan komt het merkje er niet in.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Vanuit mijn andere job als fairtrade-verantwoordelijke van de Universiteit van Gent, draag ik al heel lang een zeer warm hart toe aan fairtrade en duurzaamheid. Zowel zwangerschapskledij als baby- en kinderkledij worden slechts een korte periode gedragen. Een tweede leven geven aan deze spullen is dus vanzelfsprekend. Het is een groeiend segment, maar nog te weinig mensen staan stil bij de impact van de te grote productie van fast fashion. Ik zie het als een soort van opdracht om mensen te sensibiliseren dat het ook anders kan.

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

Blijf zeker ook in deze onzekere tijden gaan voor fairtrade en duurzaamheid. Nu nog meer dan anders! De gevolgen van fast fashion tijdens deze covid19-periode zijn haast niet te overzien. Je steunt er niet alleen je lokale handelaar mee waar nu zo hard op gehamerd wordt, maar ook de mensen die deze kledij maken. #whomademyclothes

Lost in Pablos

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor:

Ik ben Lisa Deridder, zaakvoerdster en bezieler van Lost in Pablos. Na enkele verschillende modeopleidingen startte ik in 2004 te werken in de mannenmode. Door de ervaring die ik op deed bij o.a. Nicole Men, Butch en Café Costume kreeg ik de droom om een eigen zaak te starten. Lost in Pablos is een combinatie van de dingen die ik liefste doe; dicht bij de mensen staan, creatief kunnen zijn en een eigen collectie kunnen uitkiezen op basis van kwaliteit en duuraamheid.

Het is mijn passie om mannen van kop tot teen te (re)stylen. Altijd volgens hun eigen stijl, budget én bodytype.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

We werken heel persoonlijk, we luisteren naar de klant en adviseren vanuit onze ervaring om tot een resultaat te komen dat misschien wel boven de verwachtingen van de klant uit komt 😊

Naast ons eigen label gaan we bewust opzoek naar merken met een verhaal, die zich onderscheiden door kleinschaligheid, vernieuwende stoffen en prints. Kwalitatieve labels met roots in België, Europa en Scandinavië.

Elk kledingstuk wordt eerlijk geproduceerd en vaak met ecologische materialen.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Hommage aan een droom. Lost in Pablos.

De oorsprong van de naam is even absurd als naam zelf. Ik heb letterlijk naam gegeven aan de herinnering van een droom. Tijdens een droom over mijn winkel (lang voor die er was) zag ik een etalage met de naam ‘Lost in Pablo & Los Camizas’.

De werknaam ‘Lost in Pablos’ bleef hangen en bleek binnen de filosofie van de winkel te passen: niet te serieus en met een ferme knipoog. De verwijzing naar mijn vader ‘Paul’ geeft er een extra dimensie aan.

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

Dat slow fashion voor mannen ook toegankelijk is en jong, plezant en stijlvol kan zijn.

Dat trouwen in een kostuum -of andere leuke outfit- en compleet afgewerkt met accessoires, van enkel Belgisch design en made in Europe betaalbaar is.

Marie & Modest (Slow)

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Slow is een kledingwinkel waar kledij vervaardigd uit hennep wordt verkocht. Het is heel belangrijk voor mij om de veelzijdigheid van deze natuurlijke vezel aan mijn klanten te kunnen tonen. Weinig mensen beseffen hoe historisch belangrijk de hennepplant is. Maar ook vandaag heeft ze een belangrijke functie te vervullen; hennep groeit snel waardoor het veel CO2 opneemt tijdens de teelt. De plant kan bijna overal geteeld worden, heeft geen pesticiden en minder water nodig dan katoen. Bovendien is de vezel zelf bijzonder sterk. Hennepkleding gaat letterlijk langer mee.

In de winkel verkopen we 3 Belgische kledij merken die zich allemaal focussen op hennep; Marie & Modest, Ornament Hemp en Up-rise. Het geheel wordt aangevuld met de merino wollen sjaals van La Femme Garniture.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Ik volg geen seizoenen of trends. De stukken die ik aankoop of produceer, moeten het hele jaar door draagbaar zijn.

Daarnaast verkies ik Belgisch design. Ik vind dat wij Belgen met zijn allen wat chauvinistischer mogen zijn.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Ik stoor mij al heel lang aan de wegwerpmentaliteit in de retail. Ik koop zelf graag stuks die lang meegaan; mijn winterjas is 20 jaar oud. Toen ik zelf op zoek ging naar hennep kleding vond daar maar moeilijk mijn smaak in. Dus ben ik zelf aan de slag gegaan. Intussen heb ik mijn eigen merk, maar ik ontdek nog dagelijks leuke, onafhankelijke labels die resoluut voor hennep kiezen. Het is fijn om ook voor hen een platform te kunnen bieden in de winkel.

Marjan Storme

Stel jezelf achter het merk voor.

Marjan Storme is modeontwerpster uit Gent. Met al van kinds af een creatieve honger, was ze steeds aan het creëren. Uiteindelijk besloot ze, na wat omwegen, om haar creativiteit de plaats te geven in haar leven die het verdiende. Het besluit kwam om ethisch te ondernemen in de mode; in 2018 lanceerde ze haar eerste high end Made in Belgium collectie. Steeds trouw aan haar eigenzinnige visie brengt Marjan Storme nu haar tweede collectie uit.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Marjan Storme staat voor tijdloze en exclusieve luxe, pure designs, ethische klasse.

Historische Japanse gevechtssporten inspireerden de ontwerpster tot een collectie met opvallende plooien, subtiele opstaande kraagjes en asymmetrische ceinturen. Het kleurenpalet van zwart en wit breidde uit met tinten van blauw en grijs, verwijzend naar de eeuwig veranderende hemel.

Het merk kiest resoluut voor slow fashion; geen seizoenen, geen trends, wel een alsmaar groeiende collectie.

Marjan Storme staat voor kwaliteit; hoogwaardige stoffen, zoals wol en zijde én perfecte afwerking.

Ethisch ondernemen is een voorwaarde voor de ontwerpster; met productie in Portugal zijn goede werkomstandigheden gegarandeerd.

Voor de tweede collectie werden luxueuze stoffenoverschotten gebruikt: een luxe look & feel én een gerust geweten.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Met ouders die in de jaren ’70 al investeerden in een biologisch aanbod in de bakkerij, groeide ik op in een gezin van van ondernemers die durfden inzetten op een gezonder alternatief - wat toen geen evidentie was. Ik heb een groot hart voor mode, maar wil niet inboeten aan duurzaamheid. Op een ethisch verantwoorde manier ondernemen in de mode, was dus een evidentie voor mij. Ook als moeder heb ik daarin een belangrijke rol te spelen. Mijn kinderen moeten weten wat de gevolgen zijn van onze keuzes. Daarnaast heb ik altijd mijn ding willen doen, en in het volwassen leven alsmaar meer de noodzaak gevoeld mijn hart te volgen.

Een boodschap voor de FFF bezoekers.

Elke stap richting duurzaamheid is een stap in de goede richting. Leg zaadjes bij de mensen rond je, nieuwe keuzes maken kost tijd. Verandering heeft tijd nodig. Steun jouw lokale ondernemer. Als consument heb je zoveel daadkracht, gebruik die om verandering teweeg te brengen. Think global, act local. Elke aankoop bij een lokale ethische ondernemer is een stapje dichterbij een mooie fashion wereld. Laten we voor een luxe look & feel gaan én een gerust geweten!

Mayenne Nelen

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Deze unieke collectie lederwaren is tijdloos. De leren tassen, portemonnees en bretellen worden zijn ontworpen door Mayenne Nelen. Mayenne Nelen runt haar label sinds 2007 en werk daarnaast als sustainable designer voor diverse andere labels wereldwijd.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Alles dat ik op de markt breng is gemaakt om lang mee te gaan. Dit is commercieel misschien niet heel interessant, een tas hoeft zelden vervangen te worden. Toch geloof ik dat duurzaam ondernemen noodzaak is. Door veel te freelancen kan ik op duurzaam vlak echt een verschil maken, consultancy voor grote bedrijven met betrekking tot het minimaliseren van hun voetafdruk is naast het runnen van mijn label iets dat ik erg graag doe.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Ik heb nooit echt nagedacht over een plan van aanpak, mijn zaak is organisch gegroeid. Tot op een punt dat alles te groot werd... De aantallen te hoog en niet meer te overzien. Ik heb ervoor gekozen om op dat moment een stap terug te doen omdat kleinschalig werken voor mijn eigen label de enige manier is waarop ik alles tot in de puntjes kan opvolgen.

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

Ik begrijp heel goed de verleiding om goedkoper te kopen. Echter... als je investeert in iets dat lang meegaat blijkt het aan het einde van de rit een goedkope investering. Koop een tas voor 30 euro met een gigantische voetafdruk en draag hem misschien 100x... Koop een tas die 5x zo duur is die je 10 jaar iedere dag kan dragen en je komt veel goedkoper uit. En daarbij heb je jouw voetafdruk geminimaliseerd en dat is belangrijk. Onze planeet heeft het al moeilijk genoeg.

Mieke

MIEKE is exclusieve en unieke mode voor dames die graag buiten de lijntjes kleuren. Sleutelwoorden van Mieke zijn uniek, exclusief, deluxe en worldwide. MIEKE doet niet aan massaproductie maar aan vakmanschap, precisie en afwerking.

Fragment uit de Gentse Inspiratiegids voor Modebewuste Alternatieven

Modebewuste Gentenaars zijn niet weg te slaan van bij Mieke, een trendy shop in de Burgstraat. Mieke De Winter heeft er zelf iets langer over gedaan om de weg naar eerlijke mode te vinden. Driekwart van de producten in haar winkel bestaat inmiddels uit fair trade. “Maak jij het mopje of doe ik het?” Fotograaf en partner in crime Thierry van Dort (ook wel bekend als Meneer Mieke) grapt dat dat allemaal zeer organisch gegroeid is. Negen jaar geleden, bij het prille begin, besteedde Mieke nog geen aandacht
aan fair trade, maar een vijftal jaar geleden sloeg dat om. “Mijn merken hebben mij echt opgevoed”, aldus MIEKE.

Op labels staart MIEKE zich niet blind, maar dankzij hun tips weet ze exact waar ze met haar winkel naartoe wil en aan welke eisen elk nieuw merk moet voldoen. “Het is wel een hele boterham, alles leren wat er te leren valt over textiel. Vooral het sociale aspect vind ik belangrijk. Studio Jux is daar een goed voorbeeld van: zij brengen echt een mooi verhaal.” Voor fast fashion is MIEKE niet te vinden. “Dat vind ik maar vies. Natuurlijk is kledij een gebruiksvoorwerp, maar het wordt herleid naar iets dat je weggooit.” Sinds Fair Fashion Fest merkt Thierry wel dat er iets veranderd is: “Er is veel meer vraag naar de duurzaamheids-factor.” MIEKE, een grote fan van Fashion Revolution, beaamt dat, al is dit voor haar nog maar het begin. “Nu heb je de bewustwording. De echte omslag gaat er komen als de consument blijft vragen stellen.”

Monique Singh

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Monique Singh is de Founder en Designer van het luxe en duurzame Nederlandse mode merk. Monique, geboren en getogen in Nederland, is een kind van twee werelden. Hoewel ze opgroeide in een wereld omringd door de westerse cultuur, heeft ze zich altijd diep verbonden gevoeld met haar wortels die in de Indiase diaspora liggen. Wat begon als een reis van een jonge vrouw die haar eigen unieke identiteit in de wereld vond, zou later haar belangrijkste muze worden.

Zolang ze zich kan herinneren heeft Monique een passie voor mode. Al op zeer jonge leeftijd verdiepte ze zich in de wereld van luxe design, en werd vooral geïnspireerd door het werk van Alexander McQueen, Sabyasachi, Manish Arora en meer recentelijk het baanbrekende werk van Olivier Rousteing.

Monique begon haar carrière in Global Design voor o.a. Gucci, waar ze de mogelijkheid had om veel plekken van de wereld te zien: het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en het Midden-Oosten. Omdat ze geboeid bleef door fashion en het vakmanschap om elegante, tijdloze en unieke kledingstukken te creëren, besloot ze uiteindelijk haar levenslange droom te verwezenlijken: haar eigen modelabel.

Geïnspireerd door haar culturele erfgoed, brengt Monique moeiteloos de complexiteit van de Indiase diaspora samen met de hedendaagse facetten van de westerse wereld en creëert zo een nieuw universum in de mode.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

In alles wat ik doe probeer ik heel dicht bij mezelf te blijven en bij de de propositie van het merk wat een directe vertaling is van mijn eigen persoonlijkheid: ‘fusion wear’ waar diversiteit in het vaandel staat en is gebaseerd op pure vakmanschap en duurzaamheid.

Monique Singh is een luxe en sustainable Fashion Label met als kernwaarden kracht, vrouwelijkheid en vrijheid. Ieder item is tijdloos, trans-seasonal en van de hoogste kwaliteit, waardoor het een echte ‘must-have’ is voor de hedendaagse vrouw.

De fusie tussen verfijnde Indiase kunst en westerse facetten staat centraal binnen het merk.
Monique Singh gelooft dat schoonheid overal te vinden is. Er is schoonheid in diversiteit: in elke cultuur, in iedere lifestyle, in ieder individu. Door met trots je eigen identiteit te kunnen ‘dragen’, kun je de beste versie van jezelf zijn. Onze missie is om het zelfvertrouwen van iedere vrouw een extra boost te geven, waardoor ze zich empowered voelt om haar eigen pad te bewandelen.

Al onze kleding is handgemaakt in ons Atelier in Amsterdam, waarbij het hoogste niveau van vakmanschap wordt gewaarborgd. Al onze stoffen zijn ISO-gecertificeerd en we kiezen bewust voor duurzame stoffen zoals organisch katoen en faux-leather. Monique Singh gelooft in Slow Fashion, wat betekent dat wij geen massa producties draaien maar juist met veel liefde en precisie items maken die voor lange periode een wardrobe blijven verrijken. Op deze manier hopen wij een verandering te kunnen brengen binnen de fashion industrie.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Ik geloof dat fashion een fantastische ‘tool’ is voor zelf-expressie, vooral als het soms lastig is om dit met woorden te zeggen. Vroeger heb ik me vaak een kind van 2 werelden en culturen gevoeld, en vond ik het lastig om altijd mezelf te zijn. Ik was altijd bezig een versie van mezelf te zijn wat het meest paste in de setting. Mode was een uitvlucht voor mij, een manier om mezelf helemaal vrij te voelen.

Mijn label - met als signature trait ‘timeless fusion wear’ - is een vertaling van mijn persoonlijke journey: durf je zelf te zijn, wees trots op wie je bent! Door met trots je eigen identiteit te kunnen ‘dragen’, kun je de beste versie van jezelf zijn. Een Monique Singh item fungeert als een ‘armour’, een ‘power suit’. Ieder item versterkt haar eigen persoonlijkheid, en wordt als het ware één met haarzelf.

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

Wij willen de bezoekers allereerst van harte welkom heten en uitnodigen om het dialoog met ons aan te gaan. Wij horen graag wat jullie van Monique Singh vinden en zouden het heel leuk vinden om het dialoog aan te gaan om verder te praten over ons label, onze purpose en jullie visie op de toekomst van de fashion industrie.

Mr. Manchette

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Ik ben An Boone, de oprichtster van Mr. Manchette. Voorlopig doe ik het nog steeds alleen. Gelukkig heb ik niet enkel een bestuurs- en adviesraad, maar dankzij onze coöperatie ook een mooie achterban van coöperanten. Op deze manier vormen we een mooi team.

Mr. Manchette is een Belgisch merk van kwalitatieve mannenhemden. Onze liefde en respect voor mens en milieu staat centraal in al onze collecties en in ons beleid. Aan de hand van onze hemden willen we mensen laten openstaan voor eerlijke en ecologische mode. We produceren in Portugal, waar ook onze biologische stoffen, knopen en verpakking vandaan komt. In België proberen we zoveel mogelijk samen te werken met maatwerkbedrijven, onder andere voor de productie van onze zero waste collectie.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Het is onze missie om consumenten en retailers overtuigen de stap te zetten naar eerlijke en ecologische mode. Daarom kiezen wij er heel bewust voor om ook naar retailers te stappen die misschien minder geëngageerd zijn als vb een Supergoods of Harvest Club. Retailers waar Mr. Manchette misschien het enige merk is dat eerlijk en ecologisch is. Als we mensen de overstap willen laten maken, moeten we ervoor zorgen dat de alternatieven net zo bereikbaar zijn, Mr. Manchette wil daarom drempelverlagend zijn. Net zoals Fairtrade producten veel populairder geworden zijn door ze in de supermarkten te verkopen. De mensen kunnen naar dezelfde winkel blijven gaan zoals ze gewoon zijn en toch de stap zetten.

Qua ontwerpen werken we heel nauw samen met onze stoffenleveranciers. Zo ontwikkelen we samen stoffen die eerlijk en ecologisch zijn, zonder al te hoge minima.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Mijn man en ikzelf trachtten zo eerlijk en ecologisch mogelijk te leven. Mijn man draagt dagelijks hemden om te gaan werken, maar vond geen hemden die bij onze waarden pasten. Hij zei lachend: “Dan moet jij dat maar maken voor mij.” Ik heb 2 hemden gemaakt en op het allereerste Fair Fashion Fest daarmee een marktonderzoek gestart. Daarna ging de bal aan het rollen.

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

Het gaat er niet om perfect te zijn in je streven naar zo’n eerlijk en ecologisch mogelijk leven. Iedere stap die iemand zet, helpt ons vooruit. Ook door het verhaal verder vertellen, door de merken die je leerde kennen ook aan anderen leren kennen, helpt je mee aan een betere wereld.

ÔKSQIN

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Ik ben Tiago en werk graag achter de schermen; in Portugal geboren, langs politieke wetenschappen gepasseerd, de mode academie in Antwerpen geproefd en uiteindelijk in de handelswetenschappen afgestudeerd. Met deze achtergrond, een grote passie voor duurzaamheid en gevoel voor ecologische en maatschappelijke rechtvaardigheid, is ÔKSQIN tot stand gekomen.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Ik geloof in een gematigde consumptie en in een post-kapitalistische economie: ik werk liever samen met kleine winkels die lokaal geëngageerd zijn en onafhankelijke designers vertegenwoordigen (independent designers); mijn marketing strategie berust minder op social media en meer op het persoonlijke contact, een relatie bouwen met die winkels en zo persoonlijker mijn klant raken.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Uit een liefde voor activisme - maar daar (nog) niet echt de politieke en emotionele moed voor hebben, kies ik voor een "passieve activisme" waar ik achter de schermen toch voel bij te dragen aan de toekomstige doughnut economie waar we allemaal stilaan naartoe evolueren. (-:

Oxfam Wereldwinkel Gent-centrum

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Oxfam Wereldwinkel Gent-centrum is een democratische vrijwilligersbeweging die door haar strijd voor een rechtvaardige wereldhandel opkomt voor ieders recht op een menswaardig leven.

Onze gezellige winkel wordt open gehouden door een enthousiaste groep vrijwilligers. Je vindt bij ons een ruim assortiment van fairtrade- en biologische producten, aangevuld met lokale producten en alles wat jou kan helpen om aan een duurzamer leven te bouwen.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Onze producten worden met zorg gekozen en komen via het korte-keten-systeem bij ons terecht. We hebben dus rechtstreekse handelsrelaties met onze kleinschalige partners die onze visie op een sociaal en ecologisch duurzame handel delen. Bovendien zetten we in op sensibilisering en educatie zowel in als buiten onze winkel.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Eén van onze bestuursleden maakte kennis met Oxfam-wereldwinkels dankzij wereldwinkel op school. Zo groeide haar engagement van jonge tiener die een wereldwinkel op school openhoudt tot actieve vrijwilliger die onze winkel openhoudt en zich hard inzet in onze educatieve werkgroep en op haar beurt jongeren enthousiasmeert.

Proud Marie

Korte voorstelling achter merk/winkel:

Proud Marie, dat zijn Anne en Marie, twee trotse Gentse couturières ‘getrouwd’ met hun merk. Een honderd procent maatwerkkleed, niet meer of niet minder.

De aanpak is uiterst persoonlijk en grenzeloos gepassioneerd die het verhaal van de klant van naaldje tot draadje vertalen in een uniek ontwerp.

Uniek

U vraagt, wij draaien. Alles is mogelijk, geen vraag te vreemd. De ladies van Proud Marie brengen het voor elkaar en nemen de tijd die nodig is om u te laten stralen als nooit tevoren.

Engagement

De liefde voor het handwerk is zo gigantisch groot bij ons. Maar vooral: de spontane glimlach als de klant bij de laatste pasbeurt voor de spiegel staat te draaien, dat is wat ze noemen voldoening met de grote V!

Boodschap

Durf vragen stellen en volg je gevoel

Pure by Luce

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Ik ben Loes Vandekerckhove, 27 jaar oud en sinds 3 jaar de zaakvoerster van Pure by Luce. Sporten is een passie en ik wil hiervoor kleding dragen die op geen enkel vlak een compromis moet bieden: style, support en sustainablility.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Pure by Luce is een op reizen geïnspireerde, duurzame sportkledinglijn voor de actieve, bewuste en stijlvolle vrouw. We've got a crush on the world. We maken onze signature prints samen met internationale artiesten die we tijdens onze reizen ontmoeten. Elk jaar werken we samen met lokaal talent uit een nieuw inspiratieland. Deze gastontwerpers maken prints die je meenemen naar exotische en feelgood bestemmingen. Verken de wereld met Pure by Luce en ontdek onze samenwerkingen geïnspireerd op Mexico, Zuid-Afrika en Marokko.

Elk kledingstuk wordt gemaakt van duurzame Europese materialen en wordt geproduceerd in ethisch bestuurde productie-ateliers in Portugal. We testen onze eigen grenzen en creëerden een activewear lijn die precies voor dat doel is gemaakt. We willen iedereen die onze activewear ontwerpt, maakt, maar ook draagt, empoweren. We moedigen je aan om je power te delen!

Waar komt jouw engagement vandaan?

Na een onderzoek aan de universiteit en het schrijven van mijn thesis over duurzame mode begreep ik welke impact de modesector heeft op de wereld en een enorm aantal mensen. Dit motiveert me tot op vandaag om te tonen dat het anders kan.

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

Laat je stem horen! Stel kritische vragen aan je favoriete merken, laat hen weten waar je precies naar op zoek bent. Sinds ik deel uitmaak van de 'brand' zijde besef ik meer en meer dat je stem telt en dat merken erg open staan voor feedback en vragen.

Ronnie

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Hoi, ik ben Liesbeth a.k.a. Ronnie, want dat is mijn tweede naam. Ik ben een jongedame van 30 jaar die zin had om een eigen zaak op te starten en dat gewoon gedaan heeft! Ronnie is een eigenwijs konijn dat voorkomt op duurzame kleding en babyaccessoires. Mijn website is klein maar fijn. Ik heb geen massa aanbod, maar enkele unieke stuks die ik graag voor jou, gratis personaliseer.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Ik doe alles zelf, van de website, tot het ontwerpen, het zeefdrukken,... Elk stuk heb ik in mijn handen gehad en persoonlijk gemaakt en afgeleverd. Ik vind het belangrijk dat de klant geen nummer is maar een verhaal. Eentje waar ik deel mag van uitmaken. De persoonlijke beleving is zo belangrijk, zowel bij het ontwerpen als bij een fysiek product, daarom bied ik personalisatie ook gratis aan.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Als onwetende student ben ik begonnen aan de opleiding 'leerkracht mode'. Ik had nog nooit achter een stikmachine gezeten, kon met moeite een knoop aannaaien maar ik wist dat dit mijn creatieve uitlaatklep zou zijn. Jaren later begon ik kleren te maken voor mijn metekindjes (twee schone jongens!). Er kroop veel werk in, ook de afwerking liet me niet meer koud, het moest perfect zijn. Familieleden en vrienden merkten dat ook op 'wauw zo mooi afgewerkt'. Ik vergelijk nog steeds in de winkels, draai kledingstukken binnenstebuiten om te zien hoe het afgewerkt is, hoe het beter kan,... Daardoor ben ik op onderzoek gegaan; waar en door wie worden mijn kleren gemaakt? Het triestige antwoord weten jullie ook wel. Daarom wou ik met ronnie tonen hoe het anders kan. Want textiel is een wereld waar pakweg nog 80% zijn ogen niet wil voor openen. Ik ben fier om bij die overige groep te horen en bewuster te kopen. Duurzamer. Lokaler.

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

Liefste bezoekers, met pijn in mijn hart kan ik jullie niet ontmoeten. Jullie mij wel een beetje. Gelukkig kunnen we elkaar digitaal beter leren kennen en hopelijk vinden jullie alle duurzame tips, kleren en accessoires die jullie leven mogen verrijken! Veel plezier op mijn website en die van mijn concullega's!

Seek 'n Hide

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Ik ben Daniëlle van Doren en de eigenaresse/ oprichter van Seek 'n Hide. Na jaren in de mode industrie en voor verschillende merken te hebben gewerkt heb ik besloten om in 2016 Seek 'n Hide op te richten.

Als product developer moest ik 2x per jaar de fabrieken bezoeken in Azië en wat ik daar zag heeft flink wat indruk gemaakt. Kinderarbeid, slechte werkomstandigheden en een loon waar wij nog niet eens de deur uitstappen.

Ik hoop met Seek 'n Hide dat ik iets kan bijdragen om dit te veranderen en mensen bewust te maken dat het ook anders kan.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Vanwege mijn ervaringen in de fashionindustrie weet ik hoe het beter kan. Doordat ik rechtstreeks inkoop op locale markten en bij kleine fabrikanten in bijvoorbeeld Zuid Amerika kan ik een uniek product aanbieden.

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

Support Local!

Vanwege de corona crisis hebben veel mode merken en bedrijven het ontzettend moeilijk. Niet alleen hier in België, maar ook onze producenten en leveranciers. Door lokaal te kopen, help je niet alleen de belgische economie, maar daardoor ook de bv. families in Ecuador die mijn producten vervaardigen.

Sprookjesstof

Sprookjesstof is een eenmanszaak. Nancy David is zaakvoerster en doet dit in bijberoep. Zij leerde handwerken van haar oma die bij het gezin inwoonde en haar leerde breien voor ze 6 jaar was.

Biologische voeding en kleding werd belangrijk toen ze zelf kinderen kreeg; op zoek naar bio-stoffen merkte ze dat er in West-Vlaanderen weinig aanbod was.

In 2016 start ze zelf een winkel én webshop met bio-stoffen, intussen is er ook breigaren en naaigaren aan het gamma toegevoegd.

Sprookjesstof kiest voor stoffen, breiwol en naaigaren mét GOTS-label omdat dit naast de biologische kwaliteit ook een garantie biedt dat bij de productie geen sociale wantoestanden, kinderarbeid of milieuvervuilende werkomstandigheden toegelaten zijn!

Weetje voor de bezoeker: Wist je dat de kleurvastheid van de stoffen veel langer zijn kleur houdt dan bij gewone stoffen en de breiwol niet pluist na veelvuldig gebruik of wassen?

Sprookjesstof biedt een veelheid aan biokatoen stoffen : tricot, katoen, jacquard, fleece, ribfluweel, flanel, sweater, voile, interlock, french terry, … met leuke prints, zowel voor dames als kids. De stoffen zijn Europees geproduceerd en komen ‘t meest uit Duitsland of Scandinavische landen o.a. C. Pauli, Fabrilogy, Cotonea Inside, Lebenskleidung, Bloome Ch en Kioko.

Studio AMA

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Hallo! Fijn dat je meeleest. Ik ben Soraya Wancour van Studio AMA en ik heb een missie. Ik wil de mode-industrie veranderen. Ik geloof heel hard dat er mogelijkheden zijn om dat te doen, ik heb die gezien. Hoe meer ik onderzoek doe, hoe verder ik daarin ga, hoe meer kansen ik zie. Met Studio AMA maak ik collecties met afval van textielfabrikanten, van hemden tot matrascovers en handdoeken. Elk ontwerp is uniek, niemand anders loopt ermee rond. De lappen stof die we gebruiken, hebben namelijk een kleine oppervlakte. Daarbovenop worden stukken stof vaak met andere stoffen gecombineerd voor één eindproduct. Zo komt elk kledingstuk er anders uit.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Mijn kernwaarden zijn lokaal, ecologisch, circulair, sociaal en transparant. Waarom nieuwe grondstoffen gebruiken als er al zoveel textiel is? Ik werk met afval van textielfabrieken om ze een nieuwe bestemming te geven. Die ga ik ophalen bij lokale fabrikanten – van een matrassencoverproducent tot een bedrijf dat handdoeken maakt. Daarmee trek ik, opnieuw lokaal, naar sociale maatwerkbedrijven op fietsafstand van mijn deur. Ik kan daarvoor terecht bij de vzw Zonnehoeve, in Eke, vlak bij Gent. Zo kan ik zelf langsgaan en ben ik transparant naar mijn klanten toe. Eigenlijk is er geen goede reden om buiten België te produceren. Ik wil het sociale niet kwijt, ik kan en wil geen werking opzetten vanop afstand. Ik moet er zijn, ik moet kunnen zien, praten, vasthouden wat ze maken.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Ik draag al tweedehandskledij sinds het middelbaar. Tijdens mijn studie modeontwerp aan het kunsthumaniora wou ik mij profileren als ecologische ontwerper. Ik ga op zoek naar eenvoudige vormen, met bijzondere materialen. Zo kwam ik uit bij materialen die er al zijn: afval van textielfabrieken. Ik vond de bezoeken aan fabrikanten om aan stoffen te geraken heel confronterend. Die afvalcontainers zijn zo groot, zo vol en elke keer ik er kwam zaten er helemaal andere dingen in. Zo snel kan het gaan, besefte ik toen. Voor mij blijven dat waardevolle stoffen. Je kan er zoveel mee doen. Het doet pijn dat ik niet gewoon alles kan meenemen en een nieuwe bestemming geven.

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

Merci! Supertof dat jullie hier zijn, dat jullie luisteren naar deze boodschappen, dat jullie je laten inspireren. Daarmee tonen jullie aan dat jullie best kritisch zijn over wat er gebeurt en openstaan voor nieuwe informatie. Dat op zich is al een heel belangrijke stap, misschien zelfs de allerbelangrijkste. Jullie zijn de grote machthebbers over de toekomst van de mode-industrie. Ook jullie kunnen mensen aanspreken als je een gesprek hoort over mode, over kledij, over koopgedrag, over klimaatverandering. Ik hoop dat jullie ambassadeurs kunnen zijn voor onze toekomst. Daarnaast hoop ik dat Studio AMA deel mag uitmaken van jullie verhaal, zodat wij jullie kunnen inspireren om – letterlijk of figuurlijk – uit te dragen waar wij mee bezig zijn. Wij zijn jullie daar heel erg dankbaar voor.

Textile Heroes

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Ik ben Aurélie, 31 jaar, getrouwd met Olivier, mama van Eloïse, founder van textile heroes en sustainability manager in een voedingsbedrijf.

Met textile heroes wil ik duurzaamheid heel tastbaar en toegankelijk maken voor het groter publiek. Textile heroes gebruikt oude hemden om nieuwe boxershorts & tassen van te maken. Want zeg nu zelf, wie heeft er thuis geen oud hemd liggen in zijn kast en wie kan er nu geen boxershort gebruiken? Wist je trouwens dat het ook super aangemaan is om in een boxershort te slapen? Jawel, boxershorts zijn dus ook voor vrouwen.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Door geen nieuwe stoffen aan te kopen maar oude hemden een 2de leven te geven, sparen wij grote hoeveelheden CO2 emissies en water uit. De hemden die we gebruiken voor onze producten komen enerzijds van onze eigen klanten of worden aangekocht door ons bij Wereld Missie Hulp, een organisatie die via ontwikkelingsprojecten de leefomstandigheden van mensen wil verbeteren op een duurzame manier.

Bovendien vinden wij het ook belangrijk dat onze producten in de buurt worden gemaakt om zo de lokale economie te boosten. Wij werken samen met naaiateliers uit het Gentse.

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

As consumer we have so much power to change the world by just being careful in what we buy. With textile heroes you can become part of the solution.

The Extra Smile

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Bij The Extra Smile geloven we dat ondernemen een positieve kracht is, en dat we modieuze kinderkledij kunnen maken op een manier die eerlijk is voor mensen en vriendelijk voor onze planeet.
Onze ontwerpen zijn comfortabel, gemakkelijk te dragen en leuk. We zijn levendig, open, nieuwsgierig, enthousiast en vindingrijk.
Heleen en Samantha ontmoetten elkaar in Bangkok via hun dochters die vriendinnen waren op de kleuterschool. In april 2018 richtten ze The Extra Smile op, met de commerciële lancering in juli 2019.
Heleen woont nu in Santiago de Chile en werkt sinds 20 jaar in duurzaamheid, change management en internationale bewustmakingscampagnes in Azië, Europa en Latijns-Amerika.
Samantha werkte vroeger in sales, marketing en sourcing voor Franse luxemodemerken en studeerde kunstgeschiedenis, Vietnamese literatuur en grafisch ontwerp.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?
Wij gebruiken alleen natuurlijke vezels (GOTS-gecertificeerd organisch katoen, melkzijde, alpacawol) of gerecycleerde materialen. We werken met kleine workshops in Cambodia en Chili, die ons garanderen dat de werknemers in eerlijke en veilige omstandigheden kunnen werken. (We bezoeken de workshops en hebben heel nauw contact met de werknemers.)
Verder produceren we in heel kleine oplages, of op bestelling. Zo vermijden we verspilling.

Waar komt jouw engagement vandaan?
Sinds meer dan 10 jaar woon en werk ik in het buitenland, en word ik bijna dagelijks geconfronteerd met de groeiende ongelijkheid tussen arm en rijk. Dat vind ik - doordat ik in België ben opgegroeid, ongelofelijk onrechtvaardig. Ik wil actief meehelpen aan de ombuiging van deze trend. Het mag niet zijn dat de kledij die we voor onze kinderen kopen, gemaakt werd door kinderen die in geboren werden in de "verkeerde wieg". Kinderarbeid is in België pas sinds 1921 strafbaar, en ik ben de mensen die daarvoor geijverd hebben heel erg dankbaar. I want to pay it forward.

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

Koop bewust: koop minder en koop beter.

VA-TOUT

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Ik ontwerp en maak juwelen in hartje Gent, onder mijn label VA-TOUT by Line Vanden Bogaerde. VA-TOUT komt uit het Gents dialect ‘vatoe’ en betekent ‘alles op alles’, ‘de ultieme kans’.

De stijl van mijn ontwerpen beschrijf ik als ‘eenvoud met een twist’. Ik hou van eenvoudige vormen en structuren en werk het liefst met natuurlijke materialen. De juwelen zijn gevoed door de tijdsgeest, maar toch tijdloos. Dat is voor mij heel belangrijk.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Ontwerpen is voor mij uitproberen tot ik een klik voel. Een collectie is pas af als die klik er is; wanneer het voor mij een geheel is. Zowel de collectiestukken als de trouw- en verlovingsringen op maat maak ik van begin tot einde zelf.

Eenmaal ik een bepaald ontwerp in mijn hoofd heb, probeer ik het te vereenvoudigen. Ik ga op zoek naar de kracht in eenvoud. Soms zoek ik wekenlang naar dat ene detail dat anders moet, of naar dat ene juweel dat de collectie compleet maakt. Ik werk het liefst op organische wijze vanuit het materiaal.

Ik heb bewust gekozen voor een webshop in combinatie met een showroom waar mensen op afspraak kunnen langskomen. Zo kan ik echt tijd maken voor mijn klanten, en helemaal meegaan in hun verhaal om samen tot een sterk ontwerp te komen.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Ik ben opgegroeid met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en respect voor mens en milieu. Mijn moeder had 35 jaar geleden een natuurvoedingswinkel. ‘Biologisch’ en ‘ecologisch’ waren voor mij altijd gewoon logisch.

Als kind wilde ik iets betekenen voor de wereld en iets goed doen met mijn leven. Dat is het mooie aan kind zijn: het idee dat alles mogelijk is, en dat je alles kan worden. Als tiener ging ik als vrijwilliger werken in een Oxfam wereldwinkel. Toen was het nooit bij me opgekomen dat ik later juwelen - toch een luxeproduct - zou gaan maken.

Maar ik hou enorm van de ambacht, en ik neem mijn liefde voor wat ethisch en milieuvriendelijk is zo veel mogelijk mee in mijn werk. Daarom is Fairmined goud voor mij een evidentie. Uiteindelijk is het voor ons slechts een kleine moeite om te kiezen voor eerlijk ontgonnen goud. Maar voor de mijnwerkers, hun families, hun community en het milieu is het een wereld van verschil. Bij reguliere goudmijnbouw worden voor een setje trouwringen tonnen toxisch afval in het milieu gedumpt en moeten de mijnbouwers werken in erbarmelijke omstandigheden voor een veel te laag loon. Bij Fairmined goud heb je de garantie dat ze in goede omstandigheden werken, en daar eerlijk voor betaald worden.

Als je als consument een ring in Fairmined goud koopt, weet je tenminste dat je voor de rest van je leven iets aan je hand draagt dat heeft bijgedragen tot een beter leven voor een hele gemeenschap. Dat maakt de ring voor veel mensen nóg mooier en waardevoller.

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?

Het is beter om minder te kopen en voor duurzame, natuurlijke producten te gaan. Om het met de woorden van actrice Emma Watson te zeggen : “As consumers, we have so much power to change the world by just being careful in what we buy.”

Vaude

Vaude: pionier in duurzame en eerlijke producten voor buitensport

Buitensportkledij en materialen moeten voldoen aan allerlei technische vereisten. Wie wil er nu geen jas die licht, warm, sneldrogend, ademend en waterdicht is? Maar aan al deze eisen voldoen zonder producten of materialen te gebruiken die het milieu schaden, is een grote uitdaging. En dat is precies dé uitdaging die Antje von Dewitz wilde aangaan, toen ze in 2009 de bedrijfsleiding bij Vaude overnam van haar vader. Schadelijke stoffen worden stelselmatig geëlimineerd uit onze collectie en vervangen door ecologische en innovatieve alternatieven. In de zomercollectie van 2020 voldeed reeds 97% van onze producten aan de normen van het Green Shape label.

Natuurlijke willen we dat onze producten naast ecologisch ook eerlijk en ethisch zijn. Een groeiend aandeel van onze producten wordt dus in Europa gemaakt waar goede arbeidsomstandigheden gegarandeerd zijn. Maar ook in fabrieken aan de andere kant van de wereld werkt Vaude hard aan eerlijke arbeidsomstandigheden. De inspanningen die Vaude hiervoor levert, werden na controles van de Fair Wear Foundation beloond met een Leader-status certificaat. Meer hierover vind je op csr-report.vaude.com.

Vaude Store Gent

Sinds oktober 2019 heeft Vaude Store Leuven een zusje in Gent. Zoals onze naam doet vermoeden, vind je bij ons voornamelijk producten van Vaude. Maar ook van de in Zweden geproduceerde kleding van Woolpower, vind je bij ons een ruim aanbod.

Als je bij ons binnenspringt kan je vier gezichten tegenkomen. We stellen ons even voor:

Roel is onze zaakvoerder. Als je hem tegenkomt zal je merken dat hij bakken ervaring en zeer uitgebreide productkennis heeft. Lukas is ervaringsdeskundige in trektochten die hij bij voorkeur per fiets maakt. Nathan weet dan weer wat het is om enkele maanden met een rugzak rond te trekken op een vreemd continent. En Sarah is de wielrenner van onze winkel, al is een staptocht in de bergen haar ook niet vreemd. Wat ons als team bindt, is onze passie voor klantgericht advies en ons hart voor duurzaamheid.

Als je nieuwsgierig bent geworden om ons en onze producten te leren kennen dat heten we je van harte welkom in de Sint-Niklaasstraat 52.

Veerle Wils

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Veerle Wils is een duurzame modeontwerpster uit Nederland werkzaam vanuit België. De ontwerpen en producties worden gedaan vanuit haar atelier in Antwerpen. Alles is handgemaakt en er wordt enkel gebruik gemaakt van leftover en deadstock stoffen waardoor elk stuk uniek is. Om verspilling en de groei van afval tegen te gaan komen de stoffen onder andere van lokale kringlopen, designer overschotten en andere inzameling organisaties.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Uniek aan mijn onderneming is dat elk stuk op zijn eigen uniek is. De modellen worden gemaak aan de hand van de beschikbare stoffen. Wat vaak bestaat uit kleinere stukken waardoor er maar 1 stuk uit gemaakt kan worden. Ook het mijn 'modular shirt collection' een onderdeel van mijn merk, waarbij je zelf je kledingstuk kan samenstellen. Hoewel we dit allemaal al goed kennen in de meubelindustrie is het minder bekend bij kleding.

Waar komt jouw engagement vandaan?

Als slow fashion designer ontwerp en maak ik kleding en accessoires voor iedereen met een bewust hart. Persoonlijk ben ik geen voorstander van de mode-industrie maar ik hou van de authenticiteit , de ambacht en het creëren dus wist ik dat ik de dingen anders zou moeten aanpakken.

Walk The Line

WALK THE LINE . HET CONCEPT

Al van bij de start van de winkel in 2014 hebben we de bewuste keuze gemaakt om enkel Europese merken, made in Europe, te brengen.

We focussen ons op unieke merken met een identiteit en brengen ook merken die op ecologisch vlak een verschil maken.

Onze corebusiness?

Schoenen en accessoires voor vrouwen en mannen. We dragen onze klanten op handen en voeten. Een relaxte shopbeleving en jij als klant staat centraal bij ons! Wist je bovendien dat we een pashokje hebben om jouw outfit te matchen?

Wat meer?

We zijn niet enkel een galerij voor schoenen. Je kan tijdens het passen bij ons ook verliefd worden op een mooi werk van een Belgische fotograaf of kunstenaar.

Europees concept, waarom?

Door te kiezen voor kleinschalige Europese productie in Portugal, Italië, Spanje en Frankrijk… kunnen we correcte arbeidsomstandigheden garanderen.

Onze schoenen en accessoires worden gemaakt in ateliers en fabrieken, waar de ambacht van generatie op generatie werd doorgegeven. Hiermee willen we mee streven naar een kortere keten in de modesector.

Daarnaast bieden we merken aan die hun ecologische voetafdruk verkleinen, door technieken en materiaal te (her)gebruiken die minder schadelijk zijn voor mens en milieu.

Yak & Yeti

Stel kort jezelf/de mensen achter jouw merk/jouw winkel voor.

Ik ben Bharat Shrestha, uitbater van Yak&Yeti Fair Trade winkel in Gent. Ik ben ontwerper, producent en verkoper van onze eerlijke, biologische, ecologische kledij & accessoires voor mannen, vrouwen en kinderen.

Hiervoor heb ik een Fair Trade atelier opgericht in Kathmandu, Nepal. Het is eigenlijk een sociaal tewerkstellingsproject waar mensen met een sociale, fysieke of mentale beperking een opleiding krijgen zodat ze vaardigheden aanleren die hen helpen om hun eigen toekomst in handen te nemen.

Wat is er uniek aan jouw manier van ondernemen/ontwerpen?

Wij zijn uniek door onze manier van werken en onze originele, duurzame collecties die we zelf ontwerpen en produceren. Ons productieproces is heel uitgebreid omdat we alles zelf maken van de grondstof tot het afgewerkt product.

We spinnen, weven en breien stoffen en kleuren met natuurlijke kleurstoffen. De prints in onze collecties worden via zeefdruk aangebracht op de stoffen. Daarna worden alle kleren en accessoires gemaakt.

Onze producten worden vooral met de hand gemaakt door onze medewerkers. Zo kunnen we meer mensen werk geven én maken we originele, duurzame collecties. We kiezen bewust voor biologische, natuurlijke materialen. Dit is in het belang van de gezondheid van onze medewerkers, de gezondheid van onze klanten én van onze planeet.

Waar komt jouw engagement vandaan?
Ik ben zelf geboren in Nepal en het doet me telkens opnieuw pijn om te zien hoe gezinnen in armoede leven. Door een gebrek aan onderwijs en mogelijkheden op werk met eerlijk loon is dit een vicieuze cirkel. Ouders leven in armoede, kunnen niet lezen en schrijven. Als ze werk vinden moeten ze een contract tekenen waarvan ze de inhoud niet begrijpen en dan zitten ze vast. Ze moeten vele uren na elkaar werken voor een laag loon en kunnen hun contract niet zomaar opzeggen. Hun kinderen blijven noodgedwongen in dezelfde situatie leven en daarna ook zelfs hun kleinkinderen enzovoort. Door onze medewerkers een opleiding én onderwijs te bieden, krijgen ze de nodige vaardigheden die hen en hun kinderen in de toekomst zullen helpen. Na de opleiding kunnen ze ook meewerken in ons productieproces waarbij we eerlijke lonen uitbetalen én aangename werkomstandigheden bieden.

Heb je een boodschap die mee wil geven aan de Fair Fashion Fest bezoekers?
Ik wil alle bezoekers van het Fair Fashion Fest hartelijk bedanken voor hun bewuste zoektocht naar eerlijke mode en accessoires. Door over deze thema's na te denken, te zoeken naar alternatieven en de huidige 'fast fashion' in vraag te stellen, ontstaat er een groter bewustzijn. De mensen die onze kleren maken worden weer mensen en we vinden het belangrijk dat zij en hun families ook een mooi, gelukkig en gezond leven kunnen leiden.
Hierbij wil ik ook de mensen achter de organisatie van Fair Fashion Fest enorm bedanken voor hun inzet en actieve bijdrage aan het promoten van Fair Fashion!